Door op 8 november 2012

Reconstructie wegen rond het station

ZuidelijkeParallelweg/Liemersallee.

De PvdA-fractie is akkoord gaan met verdere uitwerking van plannen tot reconstructie van de Zuidelijke Parallelweg/Liemersallee. Leidend daarbij is voor ons dat de financiën nu niet toereikend zijn voor uitvoering van verder gaande plannen. Het ontbreekt domweg aan het benodigde geld. Dus moeten we praktisch zijn, bestaande knelpunten wegnemen en ervoor zorgen dat fietsers veilig op de Liemersallee kunnen deelnemen aan het verkeer. Uit de nu reeds gereserveerde gelden lijkt een overschot te ontstaan nu alleen de knelpunten worden uitgevoerd. De PvdA wil dat overschot ten goede laten komen aan de kosten die gemoeid zijn met de afwaardering van de Kerkstraat/Klapstraat.

Dit omdat met name de luchtkwaliteit in de Kerkstraat zeer te wensen overlaat. Het college wil het overschot overhevelen naar het budget voor de plannen met de Dorpstraat/Hamersestraat “ omdat dat zo is afgesproken met de provincie”. De andere fracties ondersteunden die opvatting. Onze fractie vroeg ook om extra aandacht voor de communicatie met de bewoners. De huidige klankbordgroep heeft weliswaar goed werk verricht, maar aanwonenden waren er nauwelijks in vertegenwoordigd. Wethouder Wobma zei toe een hernieuwde poging te wagen om meer bewoners bij de gang van zaken te betrekken.

Ontwikkelingsvisie Dorpstraat/Hamersestraat.

De ontwikkelingsvisie Dorpstraat/Hamersestraat ziet er goed uit en heeft een hoog ambitieniveau. Dat is goed. Nu een volgende stap gezet gaat worden, n.l. het maken van bijvoorbeeld een voorlopig ontwerp voor de reconstructie va de Dorpstraat/Hamersestraat, vraagt de PvdA voor drie zaken extra aandacht.

De eerste daarvan is de gedachte voor een “gedeelde openbare ruimte” (voor velen “shared space”) op het plein voor de R.K. Kerk. Onze fractie vond een publicatie van het ministerie voor Infrastructuur en Milieu waarin wordt  gesproken over drie voorwaarden waaraan minimaal zou moeten worden voldaan. De belangrijkste daarvan is:  “dat de straat niet primair dient voor de afwikkeling van verkeer”. En dat nu juist wel het geval met de Dorpstraat/Hamersestraat, sterker het is ook nog eens een calamiteitenroute. Hoe gaan we in Westervoort daar mee om? Wethouder Boone schrok, volgens de Gelderlander, en zegde toe zich er nog eens in te verdiepen.

Ten tweede: de PvdA-fractie vindt het jammer dat de kruising Hamersestraat/Rivierweg uit beeld is geraakt om de verkeersdruk op Hamersestraat/Dorpsstraat te reguleren.  Volgens ons is het een prachtig instrument om, met beperkte kosten, de verkeersstroom vanuit Duiven richting Westervoort te kunnen reguleren door veel groen licht te geven voor de “rechtsaf ” naar de A12 en minder groen voor rechtdoor en linksaf. Was die verkeersdruk niet één van de belangrijkste redenen om de Dorpstraat/Hamersestraat te reconstrueren?

Ten slotte: De PvdA vindt dat het hoge ambitieniveau en de financieel mogelijkheden erg uit de pas lopen. Van de benodigde 2,5 miljoen euro is nu pas zo’n 800.000 werkelijk beschikbaar. De PvdA vroeg de wethouder te zorgen voor een sluitende begroting door meer subsidies binnen te halen, dan wel de ambities bij te stellen. De wethouder deelde onze zorgen en beloofde er alles aan te doen om Westervoort niet op te zadelen met financiële problemen.