Door op 13 juli 2012

CDA-onderzoek blijkt fopspeen: Westervoortse bushaltes voldoen lang niet allemaal aan toegankelijkheidseis

In de laatste raadsvergadering voor de zomervakantie kwam, n.a.v. de motie van de PvdA om de extra bezuinigingen op de WMO in te trekken, de aanpassing van de bushaltes in Westervoort en de regio aan de orde. Het college wil het gebruik van collectief vervoer (de Stadsregiotaxi) terugbrengen; mensen met een beperking zullen dus steeds vaker gebruik moeten maken van de “gewone” bus. Volgens het college kan dat prima; in de commissievergadering van BSF van 11 juni j.l. beweerde wethouder Breunissen al dat 85% van de bushaltes in Westervoort inmiddels is aangepast.

Zijn partij, het CDA, ging in de raadsvergadering van 25 juni nog een paar stappen verder. Woordvoerder Jeannette van Schuylenburg beweerde met grote stelligheid dat er in Westervoort geen enkele belemmering is om met een rolstoel gebruik te maken van de gewone bus. Ze baseerde zich daarbij op een ”eigen” CDA- onderzoek.

We gaan er van uit, dat de inbreng van raadsleden tijdens de discussies in de raadszaal gebaseerd is op de feiten. Maar we hadden zo onze twijfels over het CDA-onderzoek en dus begonnen we ons eigen onderzoek op de website van de verantwoordelijke vervoerder: Breng.

Groot was onze verbazing, dat van het totaal aantal haltes binnen de Stadsregio nog niet de helft toegankelijk blijkt te zijn voor rolstoelgebruikers. In Westervoort zijn dat opeenvolgend de haltes Santacker, Emmerik en Sonnedach, evenals de halte Heilweg en haltes bij ’t Ambacht en de Broeklanden. Hoe kan wethouder Breunissen en zijn CDA dan beweren dat de haltes in Westervoort zijn aangepast?Op welk onderzoek hebben zij zich gebaseerd? In ieder geval hebben ze de site van Breng niet geraadpleegd. Het CDA-onderzoek kan dus rechtstreeks in de prullenbak!

Wanneer we in de raadszaal ons niet op de juiste feiten baseren krijg je zinloze discussies. Je kunt onmogelijk de verstrekking van de collectieve vervoerspas terugbrengen, zolang niet alle bushaltes toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers of visueel gehandicapten. Het VVD/CDA/GroenLinks-college heeft, mede dankzij de hartelijke instemming van het CDA, hiertoe wel kunnen besluiten.

Mocht een fractie bij een volgende discussie weer schermen met een ‘eigen’ onderzoek dan zullen we daar zeker grote vraagtekens bij zetten. We baseren ons liever op de feiten.

Alle informatie over toegankelijkheid van het openbaar vervoer door Breng:. http://www.breng.nl/haltescan/773.