Het busvervoer in Westervoort: hoe nu verder?
Op 19 februari jl. kon de politiek tijdens de commissievergadering Ruimte & Veiligheid vragen stellen over de problemen die zijn ontstaan na invoering van de gewijzigde dienstregeling. Met name de halvering van de buslijnen tijdens de spits zorgt voor overvolle bussen en vertraging. De vragen kwamen van D66 en de PvdA.
De reactie van de manager van Breng was duidelijk: het busvervoer is aanvullend op de trein. De Stadsregio vindt niet, dat er concurrentie mag zijn tussen bus-en treinvervoer. Het aantal treinreizigers is tot nu toe beduidend minder dan van te voren was berekend. De huidige buslijnen zullen dan ook niet worden aangepast. De enige toezegging die er kwam, was dat Breng ernaar streeft vanaf mei de bussen op tijd te laten rijden. Voor reizigers de verder van het station wonen wordt gekeken of er een combinatieabonnement mogelijk is tussen bus en trein.
Helaas gaat Breng volledig voorbij aan het feit, dat veel inwoners in Westervoort gebruik maken van de bus om een bestemming in Arnhem te bereiken die niet in de buurt van een treinstation ligt. Voor de inwoners in de verder gelegen wijken is de bus nu eenmaal de snelste manier van vervoer naar werk of school in Arnhem. Francis Miggelbrink heeft namens de PvdA de brieven met klachten van inwoners aangeboden aan wethouder Wobma en de heer Heister van Breng.
Voor de PvdA was een belangrijke voorwaarde bij de komst van het treinstation, dat de busverbindingen in stand zouden blijven. Het College van Burgemeester en Wethouders heeft steeds aangegeven zich daarvoor in te zullen spannen. Deze inspanningen zijn kennelijk voor niets geweest, of niet voldoende geweest. Helaas heeft het College ons daar ook nooit over geïnformeerd. We zullen dit onderwerp in de volgende fractievergadering van de PvdA opnieuw bespreken om te zien welke actie we nog kunnen ondernemen bv. in de richting van de Stadsregio die de randvoorwaarden voor het openbaar vervoer vastgesteld heeft.