Door op 30 maart 2016

Ambtelijke fusie met Duiven: slecht plan

gerrit gudden 2014

Lang hebben de Westervoortse coalitiepartijen (CDA, D66 en VVD) de kiezer voorgehouden dat we als gemeente zelfstandig konden blijven en onze eigen broek wel konden ophouden. Dat was al de halve waarheid want heel veel van onze gemeentelijke taken voeren we al lang met andere gemeenten gezamenlijk uit in allerlei ondemocratische gezamenlijke regelingen.

We moesten (schijn)zelfstandig blijven vanwege de bangmakerij dat anders Westervoort wel eens zou kunnen veranderen: WESTERVOORT MOET WESTERVOORT BLIJVEN is de daarbij veel gehanteerde kreet. Dat er in de regio of zelfs in het hele land geen dorp ooit is veranderd vanwege het ontbreken of wegvallen van een eigen gemeentebestuur, dat vertel je er dan natuurlijk niet bij.

Maar nu is het kwartje dan toch gevallen: we zijn kwetsbaar, het wordt complexer en dus moesten toch maar gaan fuseren. Helaas is daarbij de beste optie, een fusie tot één krachtige Liemerse gemeente, afgewezen. Een optie die uitvoerig is onderzocht en ook voor de inwoners van Westervoort tot het beste resultaat zou leiden: Westervoort zou dan ook echt Westervoort kunnen blijven !

In plaats daarvan wordt er gekozen voor een laffe variant: geen echte fusie, maar een ambtelijke fusie met de gemeente Duiven. Dat betekent dat alleen het ambtenarenapparaat van beide gemeenten wordt samengevoegd. En omdat het uitgangspunt daarbij is dat het niks meer mag kosten, is er geen enkele ruimte om de dienstverlening aan de burger te kunnen verbeteren. Bij een echte gemeentelijke fusie ontstaat bijv. kostenbesparing omdat het aantal politieke bestuurders drastisch wordt beperkt (in de Liemers zijn alleen al de directe kosten van burgemeesters en wethouders becijferd op jaarlijks 1,2 miljoen euro). Bij een ambtelijke fusie blijven alle burgemeesters en wethouders gewoon zitten. Die kosten houden we dus gewoon. Maar een ambtelijke fusie leidt bovendien tot “meerdere kapiteins op één schip”.

Prof. mr. Friso de Zeeuw, praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft en directeur Nieuwe Markten BPD Ontwikkeling schrijft hier het volgende over: De literatuur over de ambtelijke fusies stopt de potentiële nadelen onder de warme deken van het betere managementjargon, met veel ‘gedeelde ambitie’, ‘vertrouwen’, ‘verbindend leiderschap’ en ‘eigenaarschap voelen’. De machtsverschuiving naar het management van de ambtelijke organisatie blijft onbesproken. Een gemeentebestuur heet dan nog zelfstandig, maar dat is in feite schijnzelfstandigheid: ambtenaren-op-afstand bepalen, al dan niet uit naam van de efficiency. Het is dan ook een laf alternatief voor bestuurlijke fusie.“

Gerrit Gudden.