11 maart 2016

FATSOENLIJKE THUISZORG IN WESTERVOORT MET THUISZORGCODE

De PvdA-fractie in Westervoort heeft al eerder vragen gesteld aan het college over de door de staatssecretaris vastgestelde code “Verantwoordelijk marktgedrag thuisondersteuning”. Westervoort heeft deze code namelijk niet ondertekend en de PvdA wilde graag weten waarom.

Het college zegt: “ ten volle rekening te houden met de in de code gehanteerde uitgangspunten, maar niet van plan te zijn de code te ondertekenen omdat dit beperkend is op de innovatie van en de verandering binnen het sociaal domein.”

Maar het niet ondertekenen van de code geeft de gemeente de ruimte om thuiszorgtaken uit te besteden aan de laagste bieder, en dit kan twee consequenties hebben: de kwaliteit van de zorg wordt minder, en de zorgverlener moet de taken uitvoeren tegen een te laag uurloon. Beide vindt de PvdA Westervoort onacceptabel. De PvdA Westervoort maakt zich dan ook grote zorgen:

Daarom dient de PvdA-fractie a.s. maandag 14 maart een motie in , waarin het college wordt opgedragen voorafgaand aan de eerstvolgende aanbesteding de code alsnog te tekenen.

Intussen vraagt zij cliënten van de thuiszorg die klachten hebben over de kwaliteit van de in Westervoort uitgevoerde zorg, maar ook thuiszorgers die vinden dat zij worden onderbetaald, zich te melden bij de PvdA Westervoort ([email protected])