Door op 21 februari 2014

Ondernemersdebat “kansen benutten”

Het Westervoortse ondernemersdebat van 20 februari begon met een inbreng van alle politieke partijen. Lees hier mijn inbreng op de “pitch” aan het begin van het debat:

afgelopen week kwam het goede nieuws, Nederland groeit uit de crisis. Het gaat nog langzaam, maar het herstel van de economie zet door. Helaas neemt de werkgelegenheid nog niet toe. Ook in Westervoort zijn nog teveel mensen zonder werk, die dolgraag aan de slag willen. WERK staat bij ons bovenaan. We zijn niet voor niets de Partij van de Arbeid. Werk geeft bestaanszekerheid door inkomen en voorkomt armoede, werk laat je meedoen in de samenleving.

We vinden dan ook dat de bestrijding van werkloosheid in deze regio alle aandacht moet krijgen. Als overheid kunnen we geen banen creëren. Wat we wel kunnen, is werkgelegenheid stimuleren. Werkplekken voor jongeren,  startersbeurzen, banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. We vinden dat zij alle kansen moeten krijgen. Daar hebben we elkaar voor nodig.G emeenten, instellingen, bedrijven en het onderwijs. Daar ligt de verbinding. Welke werknemers heeft men nodig en is er aansluiting met het vakonderwijs? Kunnen we door gerichte scholing de kansen vergroten voor werkzoekenden boven de veertig? De gemeente brengt partijen bij elkaar, denkt daarbij over gemeentegrenzen en ja, we gaan dat vooral niet in elke Liemerse gemeente afzonderlijk doen, maar we slaan de handen ineen en gaan als één grote Liemerse gemeente onze kansen benutten.

We kunnen dit als gemeenten niet alleen. We hebben hierbij de inzet van instellingen en bedrijven nodig. Aan de andere kant mag het midden- en kleinbedrijf van de gemeente ook wat verwachten. Een ondernemersloket waar men adequaat geholpen wordt en snelle afwikkeling van vergunningsaanvragen. Bedrijven, die stageplaatsen en werkplekken creëren, willen we goede ondersteuning bieden bij het zoeken naar de juiste kandidaten en een financiële tegemoetkoming voor scholingstrajecten. Daarbij een gemeente die duidelijk het goede voorbeeld geeft: stage mogelijkheden voor jongeren, werkplekken voor degenen die wat verder van de arbeidsmarkt staan.

De Partij van de Arbeid is helder in haar keuzes. We willen snel stappen zetten in de richting van één Liemerse gemeente. Willen we de komende decennia onze voorzieningen behouden en economische vooruitgang boeken zullen we dat samen moeten doen. Niet vier verschillende loketten en vier verschillende werkwijzen,  maar helder beleid en regelgeving  in één  Liemerse gemeente. Denken in kansen en verbindingen, want ja, dat verdient niet alleen Westervoort, maar dat verdient de hele Liemers.