Door op 2 januari 2015

Onzalig plan precariobelasting ook al in Westervoort besloten

In de Gelderlander van 31 december staat het bericht dat de gemeente Zevenaar voornemens is “precariobelasting” te gaan heffen aan de nutsbedrijven omdat die leidingen in de grond hebben gelegd. Terecht wordt geconstateerd dat de rekening daarvoor uiteindelijk bij de inwoners terecht komt, omdat de nutsbedrijven die belasting gewoon bij die inwoners gaan verhalen.

Ook  in Westervoort is dit onzalige plan al in de gemeenteraad besloten. Daarbij is de suggestie gewekt dat de hogere lasten voor de inwoners kunnen worden gecompenseerd. Niet is aangegeven op welke wijze dat dan zal gebeuren. Heffen en daarna compenseren is het rondpompen van geld en zorgt voor overbodige bureaucratie.

De PvdA-fractie heeft haar ernstige twijfels bij dit besluit aangegeven. Want het heffen van een nieuwe belasting is ingewikkeld en kostbaar en als er wordt gecompenseerd levert het de gemeentekas dus niets op. En als het niet (helemaal) wordt gecompenseerd, dan stijgen de gemeentelijke lasten.

Westervoort heft nu al verreweg de hoogste gemeentelijke lasten in de regio. Onze belastingen zitten op het maximum van wat nog wettelijk mogelijk is. Met het heffen van precariobelasting wordt dat wettelijk maximum omzeild en wordt de Westervoortse burger met nog meer en hogere gemeentelijke belastingen opgezadeld. Voor ons is dat onacceptabel en we blijven deze mogelijke verhoging van de belastingdruk bestrijden.

Namens PvdA-fractie Westervoort,

Ineke Tegelaar & Gerrit Gudden