7 maart 2022

PVDA WESTERVOORT STEUNT DE WERKGROEP FORT GELDERSOORD

In Westervoort hebben we helaas weinig cultuurhistorische elementen. Met wat we dan wél hebben, zoals Fort Geldersoord, moeten we dan ook met zorg omgaan. Tegelijkertijd hebben we als gemeente ook een opdracht tot het uitbreiden van ons woningbestand om daarmee de Westervoorters in staat te stellen om in ons eigen dorp plezierig te kunnen (blijven) wonen in een duurzaam gebouwde woning. Derhalve was inmiddels alweer ruim 13 jaar geleden de mogelijkheid aan een projectontwikkelaar geboden tot het uitwerken van een mooi en duurzaam woningbouwproject dat zoveel als mogelijk zowel het unieke landschap als de cultuurhistorische waarde van Fort Geldersoord eer aan zou doen. Daar kwam uiteindelijk een zeer passend plan uit dat helaas toentertijd, met name vanwege economische omstandigheden, niet tot uitvoer kon worden gebracht.

Vervolgens werd de opdracht aan een nieuwe projectontwikkelaar gegeven die zo blijkt, wat de PvdA Westervoort betreft, veel te veel zijn eigen gang kon gaan. Te veel zijn eigen gang met betrekking tot de eigen interpretatie van hoe de woningbouw op en de omgeving van Fort Geldersoord eruit zou moeten komen te zien. Maar zéker ook met betrekking tot de communicatie met de betreffende Westervoorters die als omwonenden aan Fort Geldersoord wonen. Het College van de gemeente Westervoort heeft de regie in dit proces volledig uit handen gegeven aan een marktpartij. Dat heeft geresulteerd in omwonenden die niet daadwerkelijk zijn betrokken bij de nieuwe bouwplannen en bij de impact op hun woonomgeving en woongenot; zij zijn eigenlijk overvallen door deze nieuwe plannen. Dat bleek ook uit de meest recente informatiebijeenkomst, waar de PvdA bij aanwezig was, met o.a. de architect en de ontwikkelaar.  Hierin konden de omwonenden niet gerustgesteld worden, integendeel.  Inmiddels zijn er ook vraagtekens te stellen bij het ontwerpbestemmingsplan waarbij de kwaliteitseisen zoals we die ruim 13 jaar geleden bij aanvang van het project hebben gesteld niet meer te herkennen zijn in het huidige plan.

Kortom; voor de PvdA Westervoort is met name het proces en in feite het ontkennen van de belangen én kennis en kunde bij de omwonenden een reden om de Westervoorters die zich hebben aangesloten bij de Werkgroep Fort Geldersoord volledig en van harte te ondersteunen. Ook na de indringende oproep en de gegeven argumenten van enkele omwonenden tijdens de Commissievergadering. Aangevuld met de informatie die ons is gegeven tijdens de fractievergadering van de PvdA Westervoort waarin wij een delegatie van de werkgroep mochten ontvangen.

Wij ondersteunen derhalve het voorstel van de Werkgroep Fort Geldersoord voor een breed en gezamenlijk ‘rondetafelgesprek’ en zullen daar als PvdA Westervoort ook graag actief aan deelnemen. Dat doen wij nú maar dat doen we zéker ook na de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen in de gemeenteraad van Westervoort. De Werkgroep Fort Geldersoord alsook de gehele Westervoortse gemeenschap die zich betrokken voelt bij Fort Geldersoord kan op ons rekenen!