Door op 28 april 2014

PvdA Westervoort vindt nieuw aantal wethouders buitenproportioneel

De PvdA Westervoort heeft de gemeenteraadsverkiezingen verloren. Maar de Westervoortse burgers, en met name de kwetsbare burgers, hebben ook verloren. Van het gemeentelijk budget, dat ook voor hen moet worden ingezet, gaat de komende periode een substantieel bedrag naar de uitbreiding met 0,75 fte voor een extra wethouderspost. In de pers deze week wordt het nieuwe college gekenmerkt als en college met durf en ondernemersgeest. In deze context mogen we dat gerust letterlijk nemen: durf om geld in te zetten voor een extra wethouder, en ondernemersgeest om te investeren in…ja, in wat eigenlijk? Citaat uit het betreffende krantenartikel:

“Door de crisis gaat een groot deel van het geld van de gemeente nog steeds naar bijstandsuitkeringen, schuldhulpsanering en armoedebeleid. Daarnaast stoot het Rijk taken af, die voortaan voor minder geld door de gemeenten moeten worden uitgevoerd. Omdat er voor nieuw beleid maar €100.000 is gereserveerd, zal het college creatief moeten zijn of extra moeten bezuinigen om nieuwe initiatieven te kunnen betalen”

Hoe is dit te rijmen met deze structurele verhoging van de kosten voor wethouders fte’ s, inclusief daarbij behorende verplichtingen (wachtgeld, pensioen e.d.)? Natuurlijk, er komt een decentralisatie van zorgtaken op ons af, maar dit proces is al langer gaande. Bovendien gaat de uitvoering hiervan in grote regionale samenwerkingsverbanden,waardoor het maar de vraag is of dit de uitbreiding van wethoudersposten in Westervoort rechtvaardigt.

Voor zover wij weten zijn er weinig andere gemeentes die de decentralisaties hebben gezien als reden om het college uit te breiden. Het aantal wethouders in Westervoort is bovendien buitenproportioneel als we dit bijvoorbeeld afzetten tegen die van een grote buurgemeente als Arnhem: 5 wethouders op 148.000 inwoners. Wij denken dan ook dat deze keuze gemaakt is uit politieke overwegingen. Politieke overwegingen over de ruggen van de burgers, dat moeten we niet willen.