Westervoortse Voorjaarsnota 2015: een verlichte brug te ver
Fractievoorzitter Ineke Tegelaar zei tijdens de bespreking van de Voorjaarsnota in de raadsvergadering: “We schrijven vandaag 6 juli 2015. Bijna 1,5 jaar na het aantreden van het huidige college en een nieuwe coalitie met een ambitieus coalitie akkoord. Zó ambitieus dat direct bij aanvang al werd gekozen voor een uitbreiding van het college, ondanks de economische crisis waar op dat moment nog geen einde van in zicht was.
Al lezende, maar zeker ook tijdens de commissievergadering, doemde voor ons weer het beeld op van het kleine dappere Liemerse dorpje, de nederzetting aan de splitsing van de Neder-Rijn en de IJssel, dat manmoedig stand houdt tijdens orkanen met namen als de 3 D’s, herindeling en Presikhaaf.
Men maakt zich druk over triviale zaken, is blij met een sluitende begroting voor dit jaar, en wenst zich nog niet druk te maken over grote tekorten in de jaren daarna. Het gaat immers beter met de economie? Dan komt dat ook wel goed! En anders verkopen we gewoon nog een school! Dat er een grote groep is die daardoor in de knel dreigt te raken nemen we maar op de koop toe”.
Over Gemeentelijke Samenwerking: “We zijn blij dat men de kwetsbaarheid van de ambtelijk organisatie onderkent en daarom een ambtelijke samenwerking en fusie met Duiven gaat onderzoeken. Maar waarom niet meteen doorgepakt door ook Zevenaar en Rijnwaarden bij het onderzoek te betrekken? En waar blijft de democratisch legitimiteit van een dergelijke fusie? Wat heeft onze raad dan nog voor invloed op de besluitvorming? Hoeveel gewicht legt Westervoort als Calimero dan nog in de schaal?
Als we stoppen bij een ambtelijke fusie blijft er voor onze raad in de toekomst niet veel anders over dan het goedkeuren van verordeningen en het uitspreken van gevoelens over begrotingen en jaarverslagen. En inderdaad, 1 grote Liemerse gemeente is nog steeds niet even groot als Arnhem, maar is wel degelijk een partner om rekening mee te houden. Zo lang hier geen substantiële stappen worden gezet, zal er bovendien steeds geld nodig blijven voor het doen van onderzoek en het geven van adviezen door externen, zie bijvoorbeeld het verkeersonderzoek en het onderzoek buitenreclame.”
Over het Sociaal Domein: “Medio 2015 is het kennelijk nog niet goed mogelijk “juiste voorspellingen te doen in het Sociaal Domein”. Kortom, we hebben nog geen enkel concreet beeld van de kosten. Dat lijkt ons uiterst verontrustend en griezelig. De in het collegeakkoord voorgestelde bezuiniging van €100.000 op het zorgbudget (waar wij ons toen al tegen hebben verzet) blijkt nu te zijn “ingehaald door de tijd”. De praktijk van 2015 is weerbarstiger dan in 2013 is ingeschat, heet het nu. Inmiddels is kennelijk in de regio afgesproken dat niet alleen 2015 maar ook 2016 als “overgangsjaren” worden beschouwd. Daarom wordt aan alle instellingen die op het terrein van de zorg een belangrijke rol spelen al medegedeeld dat de subsidie miv 2017 stopt. Een verontrustende ontwikkeling!”
Over het Participatiebudget: “We hadden het al voorspeld: de participatie budgetten zijn ontoereikend en moeten fors worden bij geraamd (vanaf 2017 met €399.000 per jaar, incl. de RSD –inspanningen en salarissen). Dat is een gevolg van het uitgangspunt dat de Presikhaaf-tekorten wel op dit budget konden worden gekort. We hebben hier het hoogste percentage uitkeringsgerechtigden in de Liemers en we zullen veel nodig hebben om al die mensen weer aan het werk te krijgen. Of het recentelijk verhoogde budget daarvoor toereikend is, is zwaar de vraag: het is bij lange na niet het budget dat de RSD zelf zegt nodig te hebben in de komende jaren. Twijfelt u niet over uw besluit destijds deze groep bij de RSD onder te brengen?
Bovendien bestaat er een groot risico dat er , met het beperken van het participatiebudget, geen beroep op de vangnetregeling van het rijk zal kunnen worden gedaan. Daardoor zullen de verliezen nog verder oplopen.
Over de renovatie van het Gemeentehuis: “Het moge duidelijk zijn: ons lijkt het veel te prematuur om nu een verbouwing van het Gemeentehuis, totaal kosten 1,1 miljoen, goed te keuren, terwijl onderzoek aanstaande is m.b.t. een ambtelijke fusie met 1 of meer gemeentes. Ons voorstel is dan ook: wacht dit onderzoek af, en pas wanneer werkelijk duidelijk is hoe de toekomst van Westervoort er uit gaat zien moet worden bekeken of en hoe dit consequenties voor de huisvesting gaat hebben. Wij kunnen het aan de burgers van Westervoort niet uitleggen dat het college haar huisvesting kennelijk belangrijker vindt dan de zorg voor haar burgers.”
Over de te heffen Precariobelasting: “De oorspronkelijke ambitie om hier minimaal een half miljoen aan inkomsten te genereren zijn nu teruggebracht tot €140.000. Daarnaast is ons belangrijkste bezwaar dat de netwerkbeheerders die lasten ongetwijfeld aan de inwoners gaan doorberekenen, inwoners worden dus geconfronteerd met een (verkapte) belastingverhoging (en we zitten regionaal al aan de top). En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat een groot deel van Westervoort helemaal geen gasaansluiting heeft, dus dat de kosten op een beperkt aantal Westervoorters worden verhaald!”
Tot slot:
Ineke Tegelaar, fractievoorzitter PvdA, zei tijdens bespreking Voorjaarsnota het volgende over de door ons ingediende en door GroenLinks en SP ondersteunde amendementen en moties: “Samen met GroenLinks en SP hebben we een groot aantal amendementen en moties ingediend om het voorgestelde beleid bij te stellen. Het is zeer teleurstellend om te ervaren dat ze allen door de coalitie CDA/VVD/D66 werden verworpen, vooral, naar hun zeggen, op technische gronden. De keuzes en voorstellen van het college en de CDA/VVD/D66-coalitie wijken zo af van onze ideeën en opvattingen dat we niet anders kunnen dan een tegenstem uitbrengen tegen de Voorjaarsnota. Net zoals overigens de collega’s van GroenLinks en SP ”.