Door op 1 maart 2014

Zachte landing WMO

Vanaf 1 januari 2015 zullen de zorgtaken WMO voor de gemeenten worden uitgebreid. Naast de huidige WMO taken zoals huishoudelijke hulp, woningaanpassingen en vervoersvoorzieningen komt daar de dagbesteding bij en de begeleiding van psychiatrische patiënten en mensen met een (verstandelijke) handicap.

Dit biedt kansen om de zorg overzichtelijker, efficiënter en toegankelijker te maken. Aan de andere kant moeten we helaas rekening houden met een bezuiniging van het Rijk wat o.a. zorgt voor een korting op het budget voor de huishoudelijke hulp per 1-1-2015 van 40% en 25% op de begeleiding, inclusief het vervoer hier naar toe. Begrijpelijk dat mensen, die afhankelijk zijn van hulp, zich zorgen maken. Om de zorg betaalbaar te houden zullen we op onderdelen niet aan een versobering kunnen ontkomen. We zullen naar een situatie toe moeten waarbij de kwaliteit van de zorg ook in de toekomst gegarandeerd blijft. Dat vraagt om oplossingen “op maat”, waarbij de vraag van de zorgvrager altijd centraal moet staan. De eigen bijdrage voor hulp en voorzieningen zal meer dan nu inkomensafhankelijk worden. Iemand met een inkomen van b.v. 2x modaal zou wellicht zelf de huishoudelijke hulp kunnen betalen,  zodat de huidige voorziening voor minder goed bedeelden in stand kan blijven. Uitgangspunt hierbij is, dat mensen de eigen regie over hun leven zoveel mogelijk moeten kunnen behouden.

We verwachten dat het lastig wordt om dit alles op tijd te realiseren, omdat de nieuwe wet nog door de 2de en 1ste Kamer moet worden vastgesteld. Inmiddels zijn de ambtenaren bezig met het opstellen van de uitvoeringsplannen, daarna is de gemeenteraad aan zet.  Lukt het ons om op 1-1-2015 een acceptabele overgang naar goede, betaalbare zorg te garanderen?

Bij de bespreking van de najaarsnota in december 2013 bleek dat we, naar verwachting, over 2013 geld zullen overhouden, o.a. door lagere WMO uitgaven. We zullen als PvdA dan ook bij het vaststellen van de jaarrekening voorstellen een deel van dit geld te reserveren om de “overgang” te verzachten. Op 1 januari “nee” verkopen, gewoon omdat we er als gemeente nog niet klaar voor zijn, is onwenselijk. Noodzakelijke zorg mag niet in het geding komen.