Cultuur, Sport en Recreatie

Cultuur

Kunst- en cultuuruitingen, zowel actief als passief, zijn waardevolle bijdragen aan niet alleen de vrijetijdsbesteding, maar dragen ook bij aan de ontwikkeling en ontplooiing van de inwoners van Westervoort. Het kan ook nog eens bijdragen aan andere maatschappelijke doelen zoals integratie, participatie en emancipatie.

Wat willen we bereiken ?

We willen dat cultuur voor een ieder toegankelijk blijft.

Wat gaan we daar voor doen ?

• De rijksoverheid wil een landelijke centrale bibliotheekfunctie voor elektronische boeken inrichten (daarmee wordt voorkomen dat alle regionale bibliotheken dat zelf afzonderlijk zouden moeten doen). De traditionele bieb-functie verandert: van een statische inrichting waar mensen boeken komen lenen, naar een meer actieve verspreiding van boeken en tijdschriften in combinatie met andere voorzieningen die voor meer, c.q. op bepaalde doelgroepen gericht, lezerspubliek moeten zorgen. We willen onderzoeken of we de bibliotheekfunctie in Westervoort ook aan deze ontwikkelingen kunnen aanpassen. We willen in ieder geval een multimediale bibliotheekvoorziening voor:

Schoolkinderen: voor de ontwikkeling van kinderen is lezen een belangrijke activiteit. Het stimuleert taalontwikkeling, fantasie en het opdoen van algemene kennis.
Ouderen (65+) :voor deze groep, die in de komende jaren alleen nog maar groeit, heeft de bibliotheek, behalve als uitleenplek van boeken, ook een sociale functie: men ontmoet er anderen, kan er de krant lezen, lezingen bijwonen, etc.  Aangezien deze groep zich nog maar met mate bedient van digitale middelen, blijft een plek met “papieren” boeken van groot belang. Dat zou bijv. in ons Kulturhuus of het gezondheidscentrum kunnen worden ingericht. Maar ook de basisscholen kunnen een prima plek zijn, de school wordt daarmee een ontmoetingsplek voor jong en oud en krijgt een nadrukkelijker wijkfunctie.

• We willen activiteiten door amateurverenigingen- en instellingen en het ondersteunen en in stand houding van de activiteiten in Huize Vredenburg  faciliteren
  • Ook willen we graag meedoen aan regionale initiatieven op dit terrein

Sport

Westervoort kent een rijk verenigingsleven. Sportverenigingen vervullen een belangrijke maatschappelijke functie en leveren een grote bijdrage aan de sociale cohesie in ons dorp.

Wat willen we bereiken ?

We vinden het daarom belangrijk dat deze verenigingen goed kunnen blijven functioneren. Dat willen we bereiken met een goed beheer en onderhoud van alle sportterreinen. De accommodaties moeten bovendien veilig (bereikbaar) zijn.

Wat gaan we daarvoor doen ?

• Verenigingen bestaan bij de gratie van vrijwilligers. We willen randvoorwaarden creëren die het mogelijk moeten maken dat het aantal vrijwilligers wordt vergroot.
  • We willen veilige fietsverbindingen aanleggen naar de sportaccommodaties.
  • De parkeergelegenheid bij de sportaccommodaties moet worden verruimd.
  • We willen de bespeelbaarheid van de voetbalvelden verbeteren omdat die steeds intensiever moeten worden gebruikt door de stijging van het aantal leden van de voetbalverenigingen.
  • Jongeren bereiken we op een laagdrempelige manier met panna- en trapveldjes.
  • Wij willen de sociale functie van sportverenigingen versterken door verbindingen te leggen met scholen, buitenschoolse opvang, welzijn, jeugdzorg, wijkcentra .
  • Verenigingen met leden met een functiebeperking worden daarvoor extra beloond in het subsidiebeleid.
  • Voor ons is multifunctioneel gebruik van sportparken en accommodaties het uitgangspunt. Wij willen dat deze ook overdag beschikbaar zijn voor bijv. het onderwijs.
  • Bij onderwijs horen goede gymzalen en sportaccommodaties. De gymnastiekles in het basis-onderwijs wordt bij voorkeur gegeven door een vakleerkracht lichamelijke oefening.

Recreatie

Westervoort kent zelf weinig recreatieve mogelijkheden. Toerisme en dagrecreatie zijn echter van toenemend economisch belang.

Wat willen we bereiken ?

We willen actief participeren in regionale initiatieven en activiteiten op het terrein van toerisme en dagrecreatie.

Wat willen we daarvoor doen ?

• We willen zoeken naar mogelijkheden om Westervoort in regionaal verband in allerlei recreatieve toeristische activiteiten te kunnen laten participeren.
  • Het ontsluiten van regionale recreatieve gebieden middels goede fiets- en wandel-mogelijkheden kan daarbij helpen.