Werk, Inkomen en Economie

De arbeidsmarkt houdt niet op bij de gemeentegrens. Werkgelegenheid is in Westervoort feitelijk alleen zinvol te benaderen in regionaal verband. Wij vinden dat ook de kansen in de regio voor onze inwoners benut horen te worden. We helpen werkgevers bij het vinden van werknemers en het aanvragen van vergunningen, en we maken het ondernemen gemakkelijker. Bedrijven op ons eigen industrieterrein moeten door ons goed worden gefaciliteerd. Werkzoekenden proberen we zo snel mogelijk bij een werkgever te krijgen. Als dat niet kan zoeken we naar andere activiteiten. Voor iedereen die geen werk heeft is er het vangnet van de bijstand. De PvdA verwacht wel dat iedereen actief blijft, bijvoorbeeld met stages of door het verrichten van onbetaald werk of het volgen van scholing. Kortom, meedoen om zo snel mogelijk uit te kunnen stromen naar (betaald) werk.

Wat willen we bereiken?

Werk geeft zelfrespect, brengt zelfstandigheid en is de aanjager van integratie en participatie. Daarom moeten zoveel mogelijk inwoners aan het werk, juist in deze tijd. We spannen ons, samen met ondernemers, extra in om jeugdwerkloosheid te verminderen en te voorkomen.

Voor mensen die (tijdelijk) buiten de arbeidsmarkt zijn terechtgekomen moeten faciliteiten verbeterd worden  voor een snelle re-integratie. Actieve klantbenadering, intensieve begeleiding en training zijn daarbij instrumenten die moeten voorkomen dat mensen in de bijstand geraken.

In samenwerking met de plaatselijke en regionale ondernemers- en winkeliersverenigingen willen we een Plan van de Arbeid voor de regio ontwikkelen dat uiteindelijk moet leiden naar een grotere economische bedrijvigheid.

Wat willen we daar voor doen ?

• De PvdA wil dat de gemeente bijstandsgerechtigden actief  helpt bij het vinden van werk. Vanuit de mogelijkheden van elke individuele bijstandsgerechtigde kijken we naar de aansluiting op de arbeidsmarkt en wat er nodig is (scholing, stage of onbetaalde arbeid) om die aansluiting te verbeteren.
  • Wij willen dat mensen die gebruik maken van de bijstand actief blijven in de samenleving om te voorkomen dat ze in een sociaal isolement geraken. Niet door onbetaald reguliere banen in te willen vullen, maar wel door actief op zoek te willen gaan naar kansen om vrijwillig een steentje bij te dragen aan bijv. de vele verenigingen en instellingen die ons dorp rijk is. We vinden dat de gemeente daarbij kan helpen.
  • Wie een fatsoenlijk werkaanbod weigert, wordt gekort op de uitkering. Dit gebeurt ook als iemand afspraken over het volgen van scholing, re-integratie, werk of vrijwilligerswerk niet nakomt.
  • We bieden specifieke maatregelen (stageplaatsen, oprichten van een vakopleiding voor volwassenen, scholingstrajecten enz.) aan 45-plussers aan die werkloos zijn geworden.
  • We willen een startersbeurs voor jongeren die na afronding van de studie voor het eerst de arbeidsmarkt op gaan.

Het uitgangspunt voor mensen met een WSW-indicatie is: zoveel mogelijk werk in reguliere banen. We gaan uit van wat iemand kan. Voor wie niet kan werken in een reguliere baan, of te maken heeft met een terugval, bieden we een beschermde arbeidsplaats binnen het regionale leerwerkbedrijf. De voorgenomen herstructurering van “Presikhaaf” mag daar geen afbreuk aan doen.